Schrijf je in!
Donaties
Als u ons werk zou willen steunen, dan kan dat door een donatie aan onze Stichting TeCiN op: ING bank rek. nummer 48.99.495 IBAN: NL 59 INGB 0004 8994 95 BIC: INGB NL 2A onder vermelding: Donatie
Bezoekers
Vul hier je e-mail adres in en je krijgt als eerste bericht!


 

Logo RDO

RDO is op de eerste plaats een beroeps organisatie die de timeshare sector in Europa vertegenwoordigt. Zodoende vertegenwoordigt RDO bedrijven en leden en verdedigt als dusdanig hun belangen.

Het consumentenbeleid van RDO maakt mogelijk dat consumenten hun klachten over leden aan RDO kunnen richten. Deze dienstverlening via de RDO is gratis voor de consumenten.

Het streefdoel van RDO is dat gegronde klachten tegen bedrijven en / of leden een oplossing krijgen.

De leden van RDO zijn er van overtuigd dat het belangrijk is dat RDO deze service aan de consument verleent en rekenen op RDO om eerlijk en billijk te zijn.

Hier dient echter worden aangeduid dat RDO zal bemiddelen tussen haar leden en consumenten die een klacht indienen, maar geen enkele rechtsvordering tegen haar leden zal instellen.

Als RDO echter vaststelt dat een lid herhaaldelijk inbreuk pleegt op de Ethische Code of doelbewust de wet omzeilt, zal de Lidmaatschapsraad de zaak op basis van vastgelegde procedures onderzoeken.

Klachtenprocedure – Klachten tegen RDO-leden

Alvorens RDO een klacht tegen een lid onderzoekt, moet de klager aantonen dat hij eerst getracht heeft de klacht rechtstreeks met het RDO-lid af te handelen.

Als het bedrijf in kwestie lid is van RDO, zal RDO de klager een brief sturen om te melden dat de klacht erkend word en met het verzoek om een Klachtenformulier in te vullen.

Zodra alle relevante informatie voorhanden is, zal de consument per kerende post een brief krijgen die de ontvangst bevestigt en waarin wordt meegedeeld dat contact word opgenomen met het bedrijf-lid waarop de klacht betrekking heeft.

De klager krijgt bericht dat het bedrijf in kwestie rechtstreeks bij de klant zal reageren binnen de volgende 21 werkdagen.

NB Wanneer uit de documentatie die van de klant ontvangen werd, duidelijk blijkt dat de klacht ongegrond is, zal contact worden opgenomen met de klant om hem te melden dat RDO de zaak niet zal behartigen in zijn naam.

De klant krijgt dan alle details over het Alternatief Plan voor de Beslechting van Geschillen van RDO (Alternative Dispute Resolution Scheme) (als de klacht gegrond is volgens de regels van dit plan), dat onafhankelijk beheerd wordt door het erkende instituut van bemiddelaars, het Chartered Institute of Arbitrators.

Wanneer een bedrijf niet reageert bij de klager zal het Secretariaat opnieuw een brief sturen naar het lid en eisen dat de klacht binnen de veertien dagen opgelost is.

Klachten over niet-leden

RDO is zich ten volle bewust van haar verantwoordelijkheden als een pan-Europese handelsorganisatie en heeft daarom ook aandacht voor klachten over niet-leden.

De meeste klachten van consumenten houden verband met organisaties die geen lid zijn van RDO.

Er bestaat echter een organisatie van consumenten, TATOC (The Timeshare Association of Timeshare Owners Committees of Organisatie voor timeshare-eigenaars en -bezitters), die de belangen van timeshare-eigenaars en hun verkozen comités behartigen.

TATOC streeft er vooral naar dat een timesharevakantie een boeiende en bijzonder aangename ervaring is en blijft voor de huidige en de eventueel toekomstige gebruikers, en wil de stem van timesharebezitters zijn.

TATOC geeft informatie en verleent bijstand aan timeshare-eigenaars/-gebruikers aangaande alle kwesties die verband houden met timeshare.

Zoekt u algemene informatie of wil u assistentie in aangelegenheden die niet-leden van RDO betreffen, dan verzoeken wij u rechtstreeks contact op te nemen met TATOC. Dit kan op volgend adres:
Tel: +44 (0) 845 230 2430
E-mail: info@timeshareassociation.org
Website: www.timeshareassociation.org

Bron: http://www.rdo.org/Consumers/Help-and-Advice.htm?NewsID=114

Hebt u of een naaste ook een slechte ervaring gehad met een timeshare gerelateerde onderneming als bedoeld in dit artikel, laat het ons weten en met wie, meld het ons per mail : !

 timesharesprookjeofnachtmerrie@gmail.com

© TeCiN 2008, op dit artikel rust copyright.

copyscape-banner-white-200x25Een gewaarschuwd mens

    Translate to:

Categorieën