Schrijf je in!
Donaties
Wij zijn een non-profit organisatie wij krijgen geen subsidie en zijn geheel afhankelijk van donaties Als u ons werk zou willen steunen, dan kan dat door een vrijwillige donatie aan Stichting TeCiN op: IBAN: NL 59 INGB 0004 8994 95 onder vermelding: Donatie
Aantal Bezoekers
Vul hier je e-mail adres in en je krijgt als eerste bericht!


 

vt logoEen van onze lezers en gedupeerde van timeshare stelde ons het volgende verhaal ter beschikking.

Wij zijn op 2 mei 2012 op vakantie gegaan naar Gran Canaria. Het was voor ons de 4e keer dat we op dit mooie eiland van de zon en natuur gingen genieten. De volgende dag, 3 mei, in de ochtend zijn we via het winkelcentrum Varadero uitgekomen op de boulevard van Meloneras.

Daar werden we in 1e instantie aangesproken door een jongeman (circa 25 jaar oud) die een notitieblok in zijn hand hield. Hij begon zijn verhaal in het Engels met de vraag waar wij vandaan kwamen, wanneer we aangekomen waren etc.

We zijn bekend met het fenomeen “Time Sharing”, dus ik kapte dit eigenlijk direct af met de woorden dat we er geen interesse in hadden en liepen zonder pardon door. 25 meter verderop werden we opnieuw aangesproken, nu door een Spaanse jongedame die onze afwijzing waarschijnlijk had gadegeslagen (wellicht hoorden ze bij elkaar?). Zij begon met de opmerking (weer in het Engels) dat we op moesten letten voor die lui met hun Timeshares.

Daarna vertelde ze dat zij werkzaam was voor het Spaanse bureau voor toerisme en op zoek was naar kandidaten die nieuwsgierig waren naar de activiteiten van dit bureau, in het bijzonder het promoten van nieuwe vakantielocaties op het eiland. Ze gaf mijn vrouw een promotiekaartje met de titel “”.

FM Sands

Zij vroeg ons uit welk land wij kwamen. Toen we vertelden dat we Nederlanders waren, wenkte ze naar een man die iets verder op de boulevard stond om erbij te komen. Dit bleek een Nederlander te zijn. Ook hij had een ordner in zijn handen en droeg een schoudertas. Hij legde ons uit wat hij deed op het eiland, gaf aan dat hij al 17 jaar op Gran Canaria woonde en werkte eveneens voor het Spaanse bureau voor toerisme.

Zijn opdracht in deze was om toeristen vooral in hun eigen taal aan te spreken om zo vertrouwd en duidelijk over te komen en te vertellen over het toerisme op het eiland en dat er op dit moment een verschuiving plaatsvond op het eiland van de “oudere” toeristengebieden naar nieuwe. Met oudere doelde hij op Playa del Inglès en Maspalomas, met de nieuwe doelde hij op Meloneras, Arguineguin en verder tot aan Mogan.Diamond2

Hij was benieuwd of wij daar al van gehoord of gezien hadden over die verschuiving en of we een mening hadden over die nieuwe bestaande en nog niet bestaande vakantieoorden. Omdat wij al eerder op Gran Canaria zijn geweest en ook in de “nieuwe” gebieden gingen we hierop in met de gedachte dat we met iemand van het toerismebureau van doen hadden. Hij vroeg ook of wij mogelijk interesse hadden in informatie over deze nieuwe gebouwde of nog te bouwen vakantieoorden. Omdat wij dachten dat we dan brochures e.d. zouden krijgen zeiden we “ja, misschien”.

Toen vroeg deze man (Nanno geheten) mijn vrouw om het kaartje met de sterren open te maken. We hadden een T-shirt gewonnen. Leuk zei ik, voor onze zoon in het zwembad, goed tegen de zonnebrand.

Vervolgens moest ik mijn kaartje open maken, maar ik had geen kaartje gehad zei ik.

Kraskaart 2Hé, zei Nanno, dat is niet goed natuurlijk, dus hij wenkte de Spaanse jongedame om mij ook zo’n kaartje te overhandigen. Ik pakte deze aan en maakte het open. Wat schetste onze verbazing, ik had namelijk de hoofdprijs gewonnen: één van de drie prijzen, t.w. een iPad, een digitale fotocamera of een gratis vakantie. Nou nou, gefeliciteerd zei Nanno, heel bijzonder, we hebben namelijk maar 3 van die gouden sterren per 100.000 kaartjes, dus “u valt met de neus in de boter’.

Deze prijs kon ik niet ter plekke overhandigd krijgen, daarvoor moesten wij naar het kantoor van de organisatie in Arguineguin.

Toen kwam de aap uit de mouw: De man pakte uit zijn schoudertas een flyer die een uitnodiging voorstelde voor een 90 minuten presentatie over die nieuwe vakantieoorden met als locatie “Club Puerto Atlántico”. Daar zouden we de hoofdprijs overhandigd krijgen met de nodige felicitaties. Deze flyer gaf ons tevens recht op een gratis taxi naar deze locatie.

Op de flyer stond zijn naam, Nanno, en zijn OPC-nummer, KC30. Waarschijnlijk bedoeld om later zijn bonus/provisie te ontvangen.

 

VoyagerVoyager uusi osoiteWe besloten erop in te gaan. We waren er toch zelf bij dachten we, niets moest alles mag. Er was GEEN ENKELE VERPLICHTING zo stelde hij en het uitzicht op de prijs was natuurlijk ook mooi meegenomen.

Wij terug naar het hotel, Nanno stond bij de ingang van ons hotel al te wachten. Hij riep een taxi voor ons, gaf de chauffeur het adres door waar wij moesten zijn en gaf hem een documentje wat waarschijnlijk de betaling van de rit voorstelde. Nanno ging zelf niet mee!

clubatlantico2

Goed, bij Club Puerto Atlantico aangekomen werden we opgewacht door een dame van het hotelpersoneel en moesten in de hal wachten, we werden opgehaald. Daar kwam een andere dame ons halen en gingen met haar de lift in naar boven (4e etage).

We kwamen uit op een overdekt terras met zitjes om een grote bar. Het was redelijk druk op het terras. Allemaal lotgenoten naar later bleek. Verschillende zitjes waren reeds bezet en er werd druk gepraat over van alles en nog wat. Aan de bar zaten/hingen ook diverse personen, voornamelijk mannen. Zoals deze met elkaar praatten schenen ze elkaar goed te kennen. Het lijkt wel één grote familie zei ik tegen mijn vrouw.

SONY DSCDe dame vroeg ons wat we wilden drinken en ging dat halen. Direct daarna kwam een man naar ons toe en stelde zicht voor. Hij sprak Belgisch. Zijn naam weet ik niet meer. Of we bereid waren wat vragen te beantwoorden zodat hij wist wie we waren i.v.m. de presentatie. Dit gesprek duurde circa 10 minuten.

Vervolgens werd door hem een collega voorgesteld, die ons zou begeleiden tijdens de presentatie. Deze collega sprak echt Haags, kon een broer zijn van Herman den Blijker. Hij heette Hans M.. De Belg maakte dus plaats voor de Hagenees. Ook hij had een aantal vragen op papier staan die hij ons stelde. Deze vragen waren wat persoonlijker van aard, zoals leeftijd, inkomenscategorie, of wij een creditcard hadden, het aantal keren vakantie per jaar, hoeveel geld wij besteedden aan vakantie, hobby’s etc.

Dit ging razend snel, een beetje afgeraffeld, sommige vragen beantwoordde hij zelf al, wij hoefden dit alleen nog maar te beamen; het leek allemaal heel vrijblijvend en amicaal. Na circa 30 minuten, vroeg hij of we geïnteresseerd waren in een vrijblijvende bezichtiging van zo’n nieuw resort in aanbouw in Tauro, iets verderop. Hij was benieuwd wat wij ervan zouden vinden. Ach ja, we zijn er toch dacht ik, dus doe maar. Met een klein busje er naar toe, alleen wij met Hans M.. Een Engelsman als chauffeur.

Daar aangekomen heeft Hans M. ons het resort laten zien, we zijn binnen geweest in één van de huizen in dit resort. Werkelijk, het zag er prima uit, 2 aparte slaapkamers boven, airco, woonkamer met aparte keuken beneden, groot terras etc. Helemaal gemeubileerd, top. Het resort was voor 90% klaar ( dit is standaard in Spanje i.v.m. belasting ), ongeveer 50 geschakelde huizen met eigen voordeur, airco, tuin/terras. In het midden van het complex een zwembad.

Wel ontbraken er nog delen van daken van een aantal huizen, dit vanwege problemen met levering van het juiste hout (moest van het vaste land komen volgens Hans M.). Geen supermarkt, geen restaurant, de infrastructuur (wegenplan) moest nog afgemaakt worden.

Hans M. vroeg of wij het hier wel een week zouden kunnen uithouden. Het zag er niet slecht uit zeiden we. Hier zijn we een uurtje geweest en toen weer met het busje terug naar Puerto Atlantico. Weer naar de 4e etage en voorzien van een drankje kwam de Belg er bij zitten. Hij vroeg ons naar onze bevindingen. Toen kwam het “moment suprême”. Wat was nu de bedoeling van dit alles? We kregen een aanbod om deel te nemen in de organisatie “Voyager Travel”.

Dit was geen Timesharing werd ons nadrukkelijk verteld, dus geen nadelen voor ons. Er werd ons een lidmaatschap voorgeschoteld waarmee we toegang zouden krijgen tot hun reserveringssysteem (www.lifestylevacation.net) voor reizen/vakanties over de hele wereld met ca. 50.000 vakantieadressen.

Elke vakantie die we dan via dit systeem zouden boeken zou ons tussen de € 299,- en € 599,- kosten per accommodatie per week ongeacht het aantal personen. Daarnaast moesten we wel de reiskosten en eten/drinken zelf betalen, maar ook deze zaken konden met fikse kortingen via dat reserveringssysteem geboekt worden. We hadden natuurlijk ook die gouden ster, deze gaf ons recht op één week gratis vakantie.

Afhankelijk van het type lidmaatschap kregen we als welkomstgeschenk in ieder geval nog een vakantie aangeboden en een cruise, beide op kosten van de organisatie.

Toen brachten we ter sprake dat we dit fenomeen al kende van zo’n boekingssysteem met gratis verblijven en vertelde over de “Disney Vacation Club” (DVC) waar we lid van zijn. Hans M. haalde meteen een collega erbij. Hij was werkzaam voor Reclaimgc. Ze waren heel geïnteresseerd in het DVC verhaal.

Ze begonnen de DVC af te kraken tot en met en noemde het zelfs een bedrog om op zo’n wijze mensen geld afhandig te maken en er dan voor 99 jaar aan vast te zitten zonder de mogelijkheid er van af te kunnen komen. Daar wist die Chris wel raad mee, zo zei hij ons, hij wilde dat contract van ons dan wel overnemen om ons te helpen enerzijds en anderzijds het DVC-contract onder te brengen in het VoyagerTravel concept.

Zonder één centje pijn onzerzijds. Dan snijdt het mes aan 2 kanten zo beweerde hij. Hij wilde wel van ons de originele contracten ontvangen binnen 1 maand om het rond te krijgen. Per aangetekende post konden wij alles dan opsturen. De mannen gingen even in beraad, wij kregen een drankje en konden er over nadenken. Goed, alles bij elkaar genomen werd ons nu het hoogste (lees duurste) lidmaatschap voorgesteld.

Dit kostten ons € 19.000,= minus € 9.000,= die we zouden krijgen voor de overname van het DVC-lidmaatschap. Wij zouden ons dan moeten inkopen voor € 10.000,= en kregen bovendien nog 2 extra gratis vakanties erbij omdat we Goldmember zouden zijn. Ter plekke moest wel een gedeelte (2/3) betaald worden met de creditcard (a ha, daarom die vraag in het begin).

We hapten niet direct toe, hadden onze twijfels. De Belgische jongen nam ons mee naar een internetwerkplek, hij meldde zich aan op het reserveringsysteem van Voyager Travel en gaf een aantal voorbeelden van vakantieverblijven. Hij vroeg ons naar een aantal vakantieadressen die ons wel interesseerde en zocht ze op. Steevast kregen we te lezen dat de accommodatie beschikbaar was voor hetzij € 299,- hetzij € 599,- voor een hele week.

De financiële manager overhandigde ons ter plekke een formulier waarop stond dat de firma “Day International Marketing sl” alle aansprakelijkheid van de DVC over zou nemen van ons en dat wij zodoende gevrijwaard zouden worden van verplichtingen naar DVC toe. Oké, wij waren eigenlijk ook blij dat we van de DVC af zouden zijn, dus zijn akkoord gegaan met het lidmaatschap, ook gezien die 5 vakanties die we gratis voorgeschoteld kregen en die absurde prijzen voor de accommodaties.

We hebben met de creditcard € 7.000,- betaald ter plekke, 3x € 2.000,- en 1x € 1.000,-. Dit op aangeven van Ria, om zodoende blokkades te omzeilen die creditcardmaatschappijen opgelegd zouden kunnen hebben om misbruik van creditcards te voorkomen.

Al die tijd is Hans M. bij ons gebleven, hij heeft ons niet uit het zicht verloren, als een leeuw die zijn prooi in het vizier heeft. Tenslotte zijn we terug gegaan naar het dek (4e etage) en kwam de fles champagne op tafel. We hebben met zijn allen getoast op ons lidmaatschap en werden welkom geheten. Zelfs de eigenaar van het geheel, de Duitser Eugen Kaiser, hebben we de hand geschud en hij heette ons welkom.

Eugene Kaiser ScammerEUGEN KAISER

Hans M. zou ons directe aanspreekpunt zijn, we kregen zelfs zijn gsm-nummer. We hebben de overeenkomst getekend, ook de verplichting om de resterende € 3.000,- over te maken na 1 maand. Na deze betaling zouden we de login gegevens krijgen voor het reserveringssysteem.

Hans M. bracht ons naar beneden bij de uitgang, riep een taxi en zodoende kwamen we bij ons hotel terug. Het was inmiddels 16:30uur.

We hebben ’s-Avonds na het eten uit nieuwsgierigheid gegoogled op internet en de schrik sloeg ons om het lijf. Nee hè waren we erin getuind? Direct hadden we zoiets van, hoe is het mogelijk en wat kunnen we doen om dit terug te draaien. Ook via google zagen we mede gedupeerden en dat sommigen het opgelost hadden via een instantie OMIC en jouw TeCiN.

oficina-municipal-informaciLogo TeCiN Nieuw

Cees, via jou zijn we dus uitgekomen bij OMIC in de persoon van Beatriz Santiago. Daar zijn we maandagochtend naar toe gegaan na eerst telefonisch contact gehad hebbende om zeker te weten dat zij aanwezig was die ochtend. Zoals al eerder gemaild aan je dit verhaal:

Ik moet zeggen, zij heeft ons prima geholpen. Zij heeft een e-mail opgesteld in het Spaans waarin staat dat wij afzien van ons contract bij Voyager en directe terugbetaling eisen van de reeds gedane betalingen.

De e-mail inclusief kopieën van de door ons getekende contracten als bijlage is gestuurd naar ene Jonathan. Wij dachten dat dit een “handlanger” van Beatriz was, maar na vragen van ons aan haar bleek, dat hij een ingehuurde accountant was bij de bovengenoemde onderneming. Vervolgens heeft Beatriz telefonisch contact gehad met deze Jonathan om de e-mail kracht bij te zetten.

clubatlantico2

Het resultaat van dit gebeuren is het volgende: Wij moesten zelf naar “Club Puerto Atlantico” gaan (2 minuten lopen van OMIC) alwaar Voyager zitting heeft. Daar moesten we dan vragen naar Jonathan met de eis om directe terug storting van het reeds betaalde bedrag waar wij dan zelf bij zijn.

Om er zeker van te zijn dat er direct teruggeboekt zou worden moesten we wel melden dat we de volgende dag al zouden vertrekken naar Holland om persoonlijke redenen én dat we wilden afzien van het contract en dat ook konden vanwege de afkoelingsperiode van 10 dagen.

Beatriz zei ons, dat we na afhandeling nog even bij haar langs moesten komen om te controleren of alles inderdaad zou zijn afgerond zoals afgesproken. Wij dus op weg naar Voyager. Nou, daar stond buiten onze contactpersoon Hans M. al in volle glorie te wachten met een houding of dat hij met ons de boksring in wilde.

Dat was even schrikken, dat verwachtten wij totaal niet, want we wilden eigenlijk alleen die Jonathan spreken. Die hebben we dus helemaal niet eens gezien(!?) Hij nam ons mee naar boven, dus 4e etage, het dek en daar komt ineens de creditmanager erbij, ene George. Deze George spreekt ook Hollands.

Ze waren dus al volledig gewaarschuwd over onze komst en de reden hiervan. Het was een erg vijandig gesprek vonden we. Ze vroegen naar redenen van annuleren, die wij dan ook gaven (vertrek de volgende dag, afkoelingsperiode, het lidmaatschap is erg veel geld, etc.) maar ze twijfelden aan onze antwoorden.

Hans M. betichtte ons ervan dat we op internet hadden gestruind en door de vele (in zijn ogen onjuiste) negatieve reacties er vanaf wilden. Hij zei dat er alleen maar leugens door ene Alberto Garcia op internet geplaatst worden om Voyager een hak te zetten. Volgens George konden wij helemaal niet eens annuleren, want contract was contract. Wij hielden voet bij stuk en dat we in ons recht stonden inzake het kunnen annuleren.

Ze probeerden ons eerst nog wel naar een goedkoper lidmaatschap te loodsen maar deze keer hielden we stand. Toen kwam die Belg er ook nog even bij, ik heb hem zelf niet gesproken maar mijn vrouw wel. Hij was wel voor rede vatbaar en vond het jammer, maar helaas.

In een gesprek tussen hem en Hans M. hoorde ik zoiets van “Ja Hans, zo is het leven, soms win je, soms verlies je, jammer voor je € 6.000,- provisie, maar volgende keer beter”.

Uiteindelijk zijn we naar de financiële afdeling gegaan met Hans M. en heeft Ria daar ter plekke het gehele bedrag gecrediteerd via de creditcardmaatschappij. We hebben de print-outs hiervan ontvangen ondertekend door haar. De originele map met de contracten heeft George van ons afgepakt, die mochten wij niet houden.

Daarna zijn we teruggegaan naar OMIC. Beatriz heeft de print-outs bekeken en ons gerustgesteld dat alles nu teruggedraaid is tot nul en wij verder van onze vakantie kunnen genieten. We hoeven geen angst te hebben dat Voyager ons nog lastig valt op Gran Canaria. Ik heb wel die week nog voor durend goed om me heen gekeken of we niet gevolgd werden of zo. Dit klinkt heel kinderachtig maar toch, zo voelde ik me wel.

We hebben inmiddels het betalingsoverzicht van de creditcardmaatschappij ontvangen en inderdaad zijn de 4 bedragen allen gecrediteerd.

Cees, je weet niet hoe opgelucht we zijn dat alles nu achter de rug is, dit willen we nooit meer meemaken.

We weten ook niet of we ooit nog naar de Canarische eilanden op vakantie willen na dit voorval.

Hebt u of een naaste ook een slechte ervaring gehad met een timeshare gerelateerde onderneming als bedoeld in dit artikel, laat het ons weten : !


Neem contact met ons op via e-mail customercare@mindtimeshare.com of laat uw reactie achter op de blog van http://www.mindtimeshare.me, of via ons contact formulier CONTACT US  en wij nemen contact met u op.

TeCiN is er voor U en door U.


Mocht u telefonisch benaderd worden door een ongevraagde beller, dan geven wij u het advies het gesprek zo kort mogelijk te houden, geef maar aan dat u op het punt staat te vertrekken en dat u er momenteel geen tijd voor heeft, maar als ze alles op de mail willen zetten dan kan u er later op terug komen.

Maar let op: … en laat u niet verrassen, want ze zijn slim en aalglad dit soort ratten

Laat het ons direct weten en doe zeer zeker geen betalingen!

U kunt ons mailen op:

customercare@mindtimeshare.com

Bij twijfel neem altijd eerst contact met ons op via de email:

timesharesprookjeofnachtmerrie@gmail.com

© TeCiN 2008, op dit artikel rust copyright.

copyscape-banner-white-200x25

Een gewaarschuwd mens

 

Gerechtigheid komt
    Translate to:

Categorieën
Archief
Kalender
april 2019
m D w d v Z Z
« mrt    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930